Steeds meer fabrikanten bieden fietshelmen met MIPS aan. Maar voor wie MIPS nog niet zou kennen: De afkorting staat voor Multi-directional Impact Protection System. Deze technologie zorgt ervoor dat de rotatiekrachten op het hoofd, tijdens een val van de fiets, in belangrijke mate worden verwerkt door de helm met als hoofddoel de kans op hersenschade te verkleinen.

MIPS is zeker geen commercieel ideetje….

MIPS is geboren uit professioneel ongenoegen. Het was professor Hans von Holst die het beu was dat hij al jarenlang beschadigde hersenen moest “repareren” terwijl de meeste schade voorkomen had kunnen worden. In 1995 stapte de beste man de technische universiteit van Stockholm binnen om een oplossing te zoeken voor wat een medisch probleem leek. Er werd exact onderzocht wat er gebeurd wanneer je van bv van een paard, motor of fiets valt. De oplossing werd gevonden, een “losse” schaal die opgehangen wordt aan de binnenkant van de helm.

De werking van MIPS

In de helm zit een schaal verwerkt die “los” in de helm zit waardoor verschuiving van de schaal kan plaatsvinden ten opzichte van de fietshelm. Die verschuiving zorgt ervoor dat je hoofd bij een val kan roteren ten opzichte van de helm. Het systeem laat 10 tot 15 mm beweging toe van het hoofd waardoor gedeeltelijk voorkomen wordt dat de hersenen bij een harde val verschuiven. Hersenen hangen zwevend in de schedel omringd door hersenruggenmergvocht die voor schokdemping zorgt. Echter kan het hersenvocht beperkt schokken opvangen.

Fietshelmen moeten voldoen aan de Europesche norm EN 1078.

Fietshelmen die in Europa worden verkocht moeten voldoen aan de Europesche norm EN 1078. Deze norm geeft aan dat een fietshelm een inslag bij 20km per uur moet weerstaan op een vlakke ondergrond of met 16km per uur op een puntige ondergrond zoals een stoeprand. Nu denk je waarschijnlijk dat bovengenoemde snelheden makkelijk overschreden worden tijdens een gemiddelde toertocht. Toch blijkt uit onderzoek dat de kans op hoofdletsel met 60% afneemt. Hersenletsel ontstaat door een versnelling van de schedelinhoud binnenin de schedel. Kortom: de hersenen slaan zichzelf tegen de binnenkant van de schedel te pletter. De EU-norm waarborgt dus wel degelijk een stuk veiligheid, maar enkel een impact onder een hoek van 90 graden. Een val van de fiets vindt overigens in de praktijk plaats onder een hoek van 45 graden. Tests tonen aan dat de hersenen bij een schuine inslag (45 graden) tot zevenmaal meer vervorming ondergaan dan bij een impact van 90 graden.

Fietshelm met MIPS kopen

Denk bij het aanschaffen van een nieuwe fietshelm even terug aan het bovenstaande. Een helm met MIPS is over het algemeen een paar tientjes duurder dan een fietshelm zonder, maar het zal ervoor zorgen dat je straks na een val je gezond verstand nog kan gebruiken.